top of page
Zoeken
  • Foto van schrijvercoen v. N.

Keuzestress op het dambord en een oude bekende

Bijgewerkt op: 8 jul. 2023

Herkennen jullie dat? Wanneer je veel foto's maakt van dezelfde soort en ze allemaal wel wat hebben. Welke ga ik bewaren en welke niet. Meestal ben ik gewend maximaal vijf foto's van één bepaald soort te bewaren, uitzonderingen daar gelaten. Afgelopen donderdag waren we weer in Viroinval. Naar horen zeggen zou er een ware invasie van dambordjes gaande zijn. Nou, dat was niets teveel gezegd hoor! Bij aankomst om het eerste veld hingen er al direct overal dambordjes in het gras op op een bloem. Soms tot wel 15 dambordjes per vierkante meter (!) Wanneer je met het eerste licht het veld in gaat na een heldere nacht, zitten de vlinders nog helemaal onder de dauw. Dat geeft toch wel iets extra's aan de foto's vind ik. En het voordeel is; ze blijven fijn zitten, want vliegen kunnen ze niet als ze nat zijn.

Ik heb jullie hulp dus nodig voor welke foto's ik sowieso moet bewaren;)












De verschillende mogelijkheden zijn onbeperkt. Ik heb nu vooral gespeeld met de achtergrond en de setting, maar met licht is ook nog een hoop te doen. Wellicht een idee voor de volgende keer.

Omdat op dit eerste veld bijna alleen maar dambordjes te vinden zijn en we die ondertussen wel hebben gezien, besluiten we naar een tweede veld te gaan in de hoop op wat meer diversiteit.

Groot geaderd witje


Zwartsprietdikkopje


Bruin zandoogje. Hier zie je goed hoe de dauw net even dat beetje extra aan de foto geeft.


Bruin blauwtje


Braamparelmoervlinder




Paarse parelmoervlinder, één van de kleinere onder de parelmoeren.


Tweekleurig hooibeestje

Dambordje & Paarse parelmoervlinder

Af en toe zitten er twee verschillende soorten op één grasspriet. Let ook op het grote verschil tussen de soorten

Dambordje & Zwartsprietdikkopje


Het zonnetje doet zijn werk goed. De eerste vlinders drogen op en stuiteren al weer rond.

De derde plek die we bezoeken is een open plek in het bos. Dat levert direct nieuwe soorten op voor onze daglijst.

Atalanta


Gehakkelde aurelia


Bruine eikenpage


Kleine ijsvogelvlinder en een storend blad. Zijn neef de Grote ijsvogelvlinder zou hier ook moeten zitten, maar die vond het kennelijk niet warm genoeg om naar de grond te komen. Nog een reden om nog eens te gaan.

Braamparelmoervlinder


Kleine weerschijnvlinder, een prachtige vlinder die verkleurt in de zon.


Deze levendbarende hagedis kwam ook even om de hoek kijken.

We worden bij de kleine weerschijnvlinder getipt over een plek voor wegendoorpage. We hoefden niet lang te zoeken gelukkig en vonden er al snel een. Voor mij nog een nieuwe soort.


Wie mijn vorige blog ook gelezen heeft kent deze oude bekende nog wel. Ze zal zichzelf wel uitlaten en de weg wel terugvinden naar huis. Toch weer leuk om mijn speelkameraadje weer even te onmoeten. De volgende keer is ie van mij. Laat dat duidelijk zijn!


Ditmaal vergeten we de Cirlgors niet. Inmiddels zouden er zelfs al drie of vier moeten zitten. Lang geleden dat ik dit soort heb gezien en een nieuwe voor mijn fotolijst.

We rijden halverwege de middag richting het noorden in de hoop voor de files thuis te zijn. Normaal ben je met drie uurtjes wel thuis, maar door een flink ongeluk en een defecte brug duurde het vijf uur. Maar we mogen niet klagen, want het was zeker weer een topdag!

188 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page