• Foto van schrijvercoen v. N.

Roadtrip door de alpen

Bijgewerkt op: 8 jul. 2023

Dit keer geen lange verhalen, maar vooral een heleboel foto's. Afgelopen week heb ik met mijn neef Marc een roadtrip door Oostenrijk gedaan. Het recept is heel makkelijk: een auto, een kamer voor de eerste nacht, een tent, wat eten en voor mij mijn camera en verrekijker en voor Marc zijn drone. That's it!

26 juni

We vertrekken maandag net na middennacht, zodat we voor het middaguur Oostenrijk al bereiken. Na een eerdere stop bij een meer in Duitsland, is onze eerste echte tussenstop bij de Achensee.

Achensee, dronefoto: Marc (https://uwdroneservice.nl/)

Tegernsee, dronefoto: Marc

We genieten van de omgeving, nemen een frisse duik en schieten de eerste plaatjes.

Eén van de eerste vogels die ik tegenkom zijn bergfluiters. Vanaf een bruggetje zijn ze goed te fotograferen.

Na heerlijk te zijn opgefrist beginnen we aan een klim naar de Dalfazer Wasserfall.

Dalfazer Wasserfall

Het is ruim vijfentwintig graden, dus de vlinders stuiteren alle kanten op. Ik mag van geluk spreken als er eentje enigzinds fotografeerbaar gaat zitten.

Bont dikkopje

Woudparelmoervlinder

Groot dikkopje

Aan het begin van de avond komen we aan bij onze eerste overnachtingsplek in Gerlosberg. Na een pizza te hebben opgewarmd en een bak met schepijs te hebben verobberd genieten we nog even van het prachtige uitzicht vanaf het balkon.

Omgeving Gerlosberg, dronefoto: Marc

Rotszwaluw, leuk balkonsoortje!

27 juni

We staan lekker optijd op, want vandaag gaan we een lekker stukje mountainbiken. Wel elektrisch natuurlijk, anders kan ik het niet aan. De dag begint wat grauwig en regenachtig, maar we laten ons er niet door uit het veld slaan.

Omgeving Konigsleiten, dronefoto: Marc

We zetten koers richting de beroemde Krimml watervallen. We dalen alleen maar, dus we hoeven weinig te trappen. Dat belooft wat voor de terugweg. Wat vogels fotograferen betreft is het rustig. Wel zie en hoor ik genoeg: Citroensijzen, notenkrakers, europese kanaries en verschillende rode wouwen.

Uitzicht op de Krimml watervallen, het ene moment zag je ze, het andere moment zitten we in de wolken.

Dronefoto: Marc

Krimml watervallen

We vermaken ons een tijdje bij de vallen en maken ons klaar voor de klim terug naar boven.

Alsof het nog niet steil genoeg is allemaal, besluiten we door te fietsen naar de top een berg achter Konigsleiten met een top van 2260 meter. Zelfs met de elektrische mountainbike gaan we op sommige stukken niet harder dan 10 km/uur. Maargoed dan hebben we wel een foto in de sneeuw! Het uitzicht zit er helaas niet bij, want de wolken hangen laag. Gelukkig was de route naar de top het alleen al meer dan waard!

Op de top scoor ik mijn eerste sneeuwvink. Daar volgen er later deze week nog vele van onder betere omstandigheden.

We hebben nog een uurtje voordat we de fietsen moeten inleveren. Precies genoeg tijd om nog even naar de Spreicher Durlabbondsee te crossen.

Dronefoto: Marc

Een lekker bord met eten en een biertje hebben we wel verdient vandaag. Intussen hebben we ook ons appartement voor de komende nacht geboekt, zo'n tien minuten van Konigsleiten.

28 juni

Het plan is om vandaag naar de Großglockner te gaan, maar vanwege de regen en de laaghangende wolken schuiven we dat een daagje op. Morgen geven ze een strakblauwe lucht en veel zon op, dus dan zien we waarschijnlijk wat meer.

Dronefoto, Marc

We zetten koers richting Zell am See, een pittoreks plaatsje aan een mooi bergmeer.

Zell am See, dronefoto, Marc

We twijfelen even wat we nu gaan doen. Het weer zit nog niet helemaal mee, helaas. Als we de hoogte in willen zullen we waarschijnlijk al snel tussen de laaghangende wolken belanden. Na wat rond te hebben gereden in de omgeving zijn we eruit. We gaan met de gondel de berg op. In de hoop van zegen dat we bovenin wat uitzicht hebben. De route naar Enzingerboden toe is in iedergeval zeker de moeite waard. Eenmaal in de gondel is het ook genieten. We maken snel hoogte en hebben prachtig uitzicht en komen langs verschillende watervallen. Op de top aangekomen blijkt het inderdaad bewolkt te zijn en zakken we weer terug naar het middenstation. We komen erachter dat de raampjes van de gondel open kunnen. Dus we moeten straks nog maar een keer naar de top om een mooie waterval te kunnen vastleggen. Vanaf het middenstation maken we een mooie wandeling door het gebied. Oostenrijk blijft ons verassen!

Het weer lijkt op te klaren. Op hoop van zegen stappen we de gondel weer in richting de top. We hebben mazzel, want het zicht is inderdaad veel en veel beter dan twee uur geleden. Wat een prachtige plek,met uitzicht op een (voormalige) gletsjer. Nu het toch helder is kan ik gelijk een poging doen om de sneeuwvink nog even te fotograferen. Deze soort is eigenlijk overal boven de boomgrens te vinden. Als kers op de taart stuit ik ook nog op famillie alpenheggenmus.

Sneeuwvinken

Famillie alpenheggenmus steelt de show!

Voldaan dalen we weer af naar beneden. Na een lekkere vette hap, zoeken we een afgelegen stukje aan de voet van de Grosslockner op waar we onze tent kunnen opzetten.

29 juni

Een koud nachtje zorgt ervoor dat we vroeg uit de veren zijn. We pakken de spullen in en rijden richting de tolpoort. Onderaan is een parkeerplaatsje waar we ontbijten. Onder het genot van een prachtig uitzicht en wat vogels is het zeker geen straf.

Geelgors (boven en onder)

Europese kanarie (boven en onder)

Zwart blauwtje, nog in ruststand

Sneeuwvink

We rijden over een prachtige bergpas met mooie haarspeltbochten. De lucht is strak blauw. Kortom: standje maximaal genieten is geactiveerd.

Alpenmarmotten, leuke beestjes en nog best wel groot. Overal boven de boomgrens kom je ze tegen. Af en toe hoor je ze alarm slaan. Vervolgens schieten over de hele helling tientallen marmotten hun hol in.

We blijken zeker niet de enige die de Grossglockner bezoeken, want honderden motoren en tientallen auto's waar ik een heel leven voor moet sparen rijden deze route. Door hier en daar wat kentekens te checken tellen we al gauw mensen uit zeker zo'n vijftien verschillende landen.

Aan de voet van wat er nog over is gebleven van de gletsjer, scoor ik flink wat alpenkauwen en wat steenbokken. Verder weg cirkelt een steenarend. De marmotten zijn hier ook weer van de partij en zijn bijna afhankelijk van het toerisme.

Alpenmarmot geniet zichtbaar van een worteltje

Alpensteenbok

Alpenkauw

Panorama Grossglockner, dronefoto: Marc

Uiteraard moeten er ook wat vlinders op de foto

Voorjaarserebia

Moerasparelmoervlinder

Bergspikkeldikkopje

Rode vuurvlinder

We rijden aan de zuidkant van het bergencomplex weer naar beneden en zetten koers richting Malnitz.

Heiligenblut, een leuk stadje ten zuiden van de berg.

Dronefoto's Marc

Malnitz

Dronefoto, Marc

Groot geaderd witje

Rouwspanner, een nachtvlinder

Zilveren maan

We vonden een mooi plekje voor de tent. Bankje aan de kant en het is gauw geregeld.

30 juni

Vanmiddag vertrekken we weer richting het thuisfront, maar daarvoor maken we nog twee tussenstops. De eerste is bij het Kölnbreinstaumeer. Een tof stuwmeer met een ruim 200 meter hoge stuwdam, verschillende watervallen en een paar gave wandelroutes waar de apollovlinder zou moeten zitten. De foto's zeggen genoeg...

Dronefoto's: Marc

Waterpieper

Rotsvlinder

Kleine barmsijs

De laatste stop is de binnenstad van Salzburg. Onderweg vliegt er een hermietibis laag over de snelweg aan ons voorbij. Gaaf! Al zijn deze vogels hier geherintroduceert, het blijft een mooie soort. Het begint te stortregenen als we in de stad aankomen. Nou, graag of wil niet hoor. Dan maar richting huis. Twee uur na middernacht kan ik weer heerlijk in mijn eigen bed slapen en kan ik dromen over het prachtige avondtuur en de belevenissen van afgelopen week!

De hele soortenlijst van de vogels en vlinders die ik heb gezien is via deze link te zien.