top of page
Zoeken
  • Foto van schrijvercoen v. N.

Zon, zee, strand en vogels: de ingrediënten voor een topweek!

Bijgewerkt op: 13 jun. 2022


Na een geslaagde reis door zuidelijk Portugal begin dit jaar, kwamen we op het idee om er nog een weekje tussen uit te knijpen. Dit keer zouden we niet met twee man, maar gezellig met z'n vieren gaan. Mijn broertje heeft net examen gedaan, dus dit was de ultieme kans voor een mooi examenreisje. Daarnaast wilde onze neef ook graag mee, toen hij hoorde van ons plan. De grote vraag die dan centraal staat is: welk land vereren we met ons bezoek? Na wat wilde plannen op tafel gegooid te hebben, waren we er het toch over eens dat het Cyprus zou worden. Een prachtig land met zowel mooie natuur, oude Griekse cultuur en niet onbelangrijk: mooie stranden!




Afijn, na wat vertraging te hebben gehad op het vliegveld, vertrekken we op 7 juni rond een uur of elf vanaf Eindhoven Airport. De vliegreis zelf duurt ongeveer vier uur, dus dat was prima te overzien. Aangekomen op Paphos Airport, moesten we even omschakelen wat temperatuur betreft, want het is hier zo'n 15 tot 20 graden warmer dan in ons kikkerlandje.


Wat vogels betreft is juni niet de beste maand om op Cyprus te zijn, maar met wat voorbereiding zou ik toch wat leuke soorten kunnen zien. Naast te genieten van het prachtige diverse landschap, mooie stranden en het prachtige, heldere zeewater gaf ik mijn ogen goed de kost. Onderweg naar de autoverhuur konden de eerste soortjes worden genoteerd. Bonte Kraai en Palmtortel waren daar onderdeel van. Beiden zijn talrijk aanwezig op Cyprus. Na de auto te hebben opgehaald was het tijd om wat inkopen te doen en daarna even een frisse duik te nemen aan de kust van Paphos.


Bonte kraai op het strand.

Kuifleeuwerik

Bonte kraai


Bijeneter


Terwijl de anderen nog genoten van de zee en het strand, besloot ik een stuk te gaan wandelen. Al snel vlogen er acht prachtige Bijeneters redelijk laag over. Wat een indrukwekkende vogels blijven dat zeg! Een stukje verder zong een Kuifleeuwerik en ratelden wat Kleine Zwartkoppen. In tegenstelling tot m'n vorige trip, lieten ze zich hier een heel stuk beter fotograferen. Het gebeurde regelmatig dat er eentje bovenin een struik ging zitten en zich liet bewonderen. Na wat rond te hebben gelopen, werd het tijd om naar de plek van overnachting te gaan. De zon gaat in Cyprus al rond een uur of acht in de avond onder en om 20.30 zie je geen hand voor ogen meer. Al spoedig begonnen er van alle kanten Cyprusdwergooruilen te roepen. Op eilanden komt het voor dat soorten zich aanpassen en zich veranderen. Zo maakt dit soort een ander geluid dan de Dwergooruil die wij hier kennen. Pal naast het appartement zaten wat van deze Cyprusdwergooruilen op de stroomlijnen en met behulp van een zaklamp en een flitster lukte het er een aardig plaatje van te maken. Daarnaast hoorden we in de verte wat Nachtzwaluwen roepen en vlogen er wat roepende Kwakken over. Na wat gegeten te hebben werd het tijd om te gaan slapen, want voor morgen stond het programma weer lekker vol.



Cyprusdwergooruil

Ik ben een echt ochtendmens, dus terwijl de andere nog lekker liggen te pitten, sluip ik met dagaanbreken naar buiten en maak een flinke ochtend wandeling in het gebied rond het appartement. Lijst-technisch is zo'n eerste ronde altijd goed, want de vorige middag en avond was ik gestrand op 26 soorten. Nu kon ik al snel soorten als Spaanse Mus, Roodstuitzwaluw, Graszanger, Oostelijke Vale Spotvogel, Europese Kanarie en een overvliegende Bruinkeelortolaan toevoegen aan mijn Cypruslijst.


Landschap rondom de eerste overnachtingsplaats, door mijn neef gemaakt met een drone.

Oostelijke Vale Spotvogel


Spaanse mus (man)

De andere waren inmiddels ook wakker dus na een lekker ontbijtje zetten we koers richting de noordwestelijke punt van Cyrpus. Onderweg stoppen we vaak om wat foto's te maken van het indrukwekkende landschap.




Het was al weer warm aan het worden, maar toch besloten we een flinke wandeling te gaan maken en dat was zwaar, maar zeker de moeite waard kan ik je verzekeren. Terwijl mijn neef wat mooie beelden maakt met zijn drone, werd ik afgeleid door een Eleonora's Valk die in de top van een boom zat. Het was de bedoeling om de hele punt uit te lopen, maar al snel konden we zwemmen in onze shirts en kortte we de route wat in. Dat leverde wel twee Cyprustapuiten en een Cyprusgrasmus op. Deze laatste is niet makkelijk om te fotograferen. Het zijn enorme schuwe skulkers. Na een half uur van bosje naar bosje te hebben gelopen gaf ik de moed op. Misschien krijg ik later deze week nog een kans, zo dacht ik. We kwamen tijdens de wandeltocht langs Baths of Aprodite. Een klein watervalletje waar tientallen Rotsduiven zich schuil hielden. Op Cyprus leven niet alleen andere soorten vogels maar ook andere soorten reptielen en vlinders. Van veel had ik geen idee welke naam erop paste, maar na wat speurwerk kwam ik daar gelukkig redelijk snel achter.

Hardoen

Kleine Zwartkop

Eleonora's valk


Terug bij de auto, aten we wat om vervolgens weer koers te zetten richting het strand. Geloof me, smiddags is er geen betere plek op Cyprus dan aan het strand! We huurden een boot en al gauw voeren we over de prachtige blauwe zee.


Dronefoto's

Het was inmiddels al weer avond, dus na een stevige maaltijd op het terras, zetten we alvast koers richting het Troödos Gebergte. Hier wilden we de volgende dag doorbrengen, dus als we er dan overnachten, scheelt dat alvast een stuk rijden voor de volgende dag. Google Maps stuurde ons dwars door het berggebied en aangezien het al aardedonker was, schoot het niet echt lekker op. Ruim een uur lang aan één stuk haarspeldbochten, zowel omhoog als naar beneden en het continu ontwijken van flinke keien die op de weg waren gerold, werkt vermoeiend. Onderweg stopte we enkele keren en zagen we een Scharrelaar (die helaas niet mooi op de foto wilde en er vandoor ging), een Eleonora's Valk en zelfs twee Vossen. Toen het donker werd hoorden we wederom Cyprusdwergooruilen, Nachtzwaluwen, maar ook een Aziatische Steenpatrijs en een Zwarte Frankolijn. Gelukkig werden we door de verhuurder van het appartement bericht dat we een 'free upgrade' van het huisje kregen, zoals dat wordt genoemd. Het zou een beter huisje zijn, voor hetzelfde geld. Zou... Want in 'the middle of nowhere' aangekomen, bleken we de nacht door te moeten brengen in een bouwvallig krot. Om een kleine indicatie te geven: scheuren in de muur, kapotte douche, een wc-bril die los op de wc-pot lag, keiharde matrassen, een koelkast die niet dicht ging en nog wat mankementen. Maargoed, je kan niet altijd zes gooien.


Bewijspixels van de Scharrelaar.

Onderweg naar het appartement, midden in het Troödos Gebergte.


Na een redelijk beroerde nacht, wilde ik zo snel mogelijk naar buiten. De vorige avond was het, het grootste gedeelte van de route aardedonker geweest, dus zagen we weinig van het landschap. Het landschap was werkelijk waar adembenemend! Ook de vogels lieten goed van zich horen in dit gebied. Op de stroomlijn zong een Cyprustapuit uit volle borst, daar zouden er vandaag nog wel wat van komen. Terwijl ik verder liep hoorde ik een Palmtortel zingen en al snel kreeg ik de vogel in mijn vizier. Soorten die ik nog niet eerder had gezien op Cyprus en hier kon toevoegen aan de lijst waren onder andere Cetti's zanger, Zwarte Mees (ssp cipriotes), Grote Gele Kwikstaart en Grauwe vliegenvanger. Terwijl de andere rustig wakker werden vermaakte ik me met het fotograferen van de vele Gierzwaluwen die er rondom het huisje rondvlogen.


Gierzwaluwen


Cyprustapuit

De hoogste berg op Cyprus is de Olympus met een hoogte van 1952 meter. Niet wetend dat we ook met de auto boven konden komen, bereiden we ons voor op een flinke klim. Dat was toch nog een meevallertje! Helemaal bovenop konden we niet komen, maar vanaf 1900 meter hoogte hadden we ook prachtig uitzicht. Hoe hoger, hoe kouder, dus dat was geen straf met deze tempraturen. Rond de top vlogen naast gewone Gierzwaluwen ook wat Vale Gierzwaluwen rond. Deze zijn lichter en wat meer bruin van kleur. Ook scoorde ik soorten als Gaai (ssp glaszneri), Kruisbek (ssp guillemardi) en Zomertortel.

Vale Gierzwaluw


Een soort die al lang op mijn verlanglijstje staat is de Maskerklauwier. Deze moet redelijk veel aanwezig zijn op dit eiland, maar tot nu toe kreeg ik er geen gevonden. Het Troödos Gebergte was bij uitstek toch wel dé plek waar ze veel werden gezien. Na een half uur gezocht te hebben op een plek waar er een week voor ons eentje was gezien, hoorde ik deze soort zingen. Niet veel later zag ik de vogel (helaas op redelijke afstand) in een boomtop zitten. Gelukkig genoeg voor een bewijsplaatje.

Maskerklauwier

Cyprustapuit


Met een gerust hart konden we dit gebied achter ons laten en zetten we koers richting Nicosia om wat van de cultuur te snuiven. Het ene gedeelte van deze stad is in handen van de Turkse Regering, terwijl het andere gedeelt bij Griekenland toebehoort. Halverwege deze stad staat een grote muur en is het alleen mogelijk doormiddel van je paspoort te tonen naar het andere gedeelte te komen. Erg lang hielden we het niet uit in deze stad, want het was bloedheet. Toch maar weer het strand dan! Het voordeel van een eiland is dat er aan elke kant zee en strand is. Na een goed uurtje rijden (en drie Kleine Torenvalken en een Bijeneter verder) kwamen we aan in de omgeving van Agia Napa; de plaats waar we deze nacht onze ogen dicht wilden knijpen. Terwijl de jongens vast naar het strand gingen, liep ik nog wat rond en kwam zodoende nog wat Palmtortels, Kuifleeuweriken en Aziatische Steenpatrijzen tegen.


Palmtortel


Aziatische Steenpatrijs


Een nacht in een hotel, met goede bedden, een lekker ontbijt en een zwembad deed ons goed en gaf ons nieuwe moed om de laatste dag (alweer) door te komen. Op planning voor vandaag stond de zuidelijke kust van Cyprus. We zouden eindigen in Paphos en dan zaterdagochtend vroeg terugvliegen naar Eindhoven. We besloten, nu het nog niet zo heel erg warm was, alvast flink wat kilometers te maken. Een korte tussenstop bij het Zoutmeer van Lanarca leverde mijn veertiende en laatste nieuwe soort voor deze vakantie op: Sporenkievit. Daarnaast stonden er tientallen Steltkluten in het zoutmeer en hoorde vanuit de velden verschillende Zwarte Frankolijnen.


Sporenkievit

Sporenkievit


Stelkluut

De volgende stop was het moeras bij Limasol, waar we vanuit een hoge uitkijkpost ons middageten nuttigden. Ondanks dat het flink verdroogd was, zag ik onder het eten onder andere een Kwak, drie Ralreigers, zes Koereigers, twee Zwarte Ibissen en wederom twee Sporenkieviten.

Ralreiger

Kwak


Het laatste plekje waar we nog graag heen wilde deze vakantie was het strand Zapalo. Een prachtig strand tussen de kliffen.


Uitkijkpunt op een wand met Vale Gieren, Alpengierzwaluwen en Eleonora's Valken

Bij deze plek maakte ik de laatste vogel foto's van de vakantie. Een schitterende show van Eleonora's Valken en Alpengierzwaluwen en een laag overvliegende Vale Gier zorgde voor een mooie afsluiter van deze korte, maar geweldige vakantie! We hebben onwijs genoten van dit prachtige land, met haar mooie natuur en cultuur!

Vale Gier

Alpengierzwaluw


Eleonora's Valk


Alpengierzwaluwen


Kleine Zwartkop

















252 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page